17.5.2017

6 KEINOA LIEVITTÄÄ STRESSIÄ

Te jotka ette mua tunne, ette tätä ehkä tiedä, ellette blogin ja postausten pohjalta oo tehneet jotain hypoteeseja. Mutta siis - mä oon ehkä maailman pahin stressaaja. Tuntuu, että ihan koko ajan on joku juttu meneillään, jota stressaan. Kun se on hoidettu alta pois, niin kappas, sitten onkin jo toinen juttu hoidettavana. Ei kiva. Oon kuitenkin tässä varsinkin lukioaikoina, kun tätä stressiä on ollut oikeastaan koko ajan enemmän tai vähemmän, oppinut ja löytänyt erilaisia keinoja, joilla pystyn lievittämään stressiä ja ahdistusta, ja nää toimii ainakin mulla. 

HYVÄ MUSIIKKI

Musiikki on mulle muutenkin tosi tärkeää, mutta sen merkitys korostuu etenkin stressaantuneena. Se antaa muuta ajateltavaa, vie ajatukset hetkeksi pois siitä stressaavasta asiasta, ja mulla ainakin kroppa reagoi aina musiikkiin, mun on pakko alkaa heilua musiikin tahtiin tai laulaa mukana, joten ainakin vähäksi aikaa se stressi unohtuu. 

LENKKEILY

En oo koskaan ollut erityisen urheilullinen, enkä edellenkään tykkää koululiikunnasta. Silti nyt viime aikoina oon tajunnut ja löytänyt sen hyvän olon tunteen, joka aiheutuu liikunnasta. Se on tosi hyvä stressinlievittäjä! Vaikka mulla onkin aika huono kunto enkä jaksa juosta pitkää matkaa, jo ihan lyhyestäkin juoksumatkasta tai reippaammasta kävelylenkistä tulee hyvä olo. Se fiilis voittaa aina sen sohvalle jäämisen.


NUKKUMINEN

Tää on varmaan ihan päivänselvä asia, mutta uni ja nukkuminen on ainakin itselläni ratkaisu lähes kaikkeen. Väsyneenä mikään ei onnistu, koko maailma ja kaikki mahdolliset asiat on huonosti ja kaikki potkii päähän, tuntuu että henki lähtee eikä koeviikosta voi selvitä hengissä, mutta kun nukkuu hyvät yöunet, aamulla ne ajatukset on jo tipotiessään. 


NAURAMINEN, SOME JA MUUT HAUSKAT JUTUT

Jos on tosi ahdistunut olo, tuntuu että kaikki kaatuu päälle ja kaikki on menetetty, katson hauskoja videoita youtubesta, katson snäppejä, olen somessa ja muuta vastaavaa. Nauru pidentää ikää, ja samalla poistaa myös stressiä. Ehkä maailman tehokkain keino!


ASIOIDEN VALMISTELU JA AIKATAULUTTAMINEN

Kaikkien asioiden hyväksi ei aina voi tehdä mitään, mutta jos kyseessä on vaikka joku esitelmä, koeviikko tai muu vastaava, kannattaa valmistautua hyvin. Stressi on paremmin hallinnassa, kun tietää, että hommat on myös hallinnassa eikä huomaa edellisenä iltana, että puolet tehtävistä tai hommista puuttuu. Kannattaa myös hoitaa yksi homma kerrallaan, eikä montaa yhtä aikaa, silloin ei tunnetusti tule oikein mitään. Järkevää on myös suunnitella, mitä tekee milloinkin, että pysyy itse kärryillä eikä mitään unohdu. Silloin hommat tulee myös paremmin hoidettua. 

ASENNE

Paras ja tärkein keino omalla kohdallani on asenne. Se auttaa mua joka kerta eniten, kun ajattelen, että tästä kyllä selvitään. Mä oon selvinnyt ennenkin, joten selviän nytkin. Ja niin vaan oon joka kerta selvinnyt. Vaikka on välillä tuntunut siltä, että kuolema tulee enkä pysty pitämään sitä esitelmää, menemään luokan eteen, näyttelemään enkun tunnilla tai hyppäämään hevosen kanssa isolta tuntuvaa estettä. Välillä on mennyt monetkin yöunet, on tullut itkettyä ja vaivuttua epätoivoon, mutta silti aina olen kaikesta mennyt yli ja selvinnyt. Tärkeintä on uskoa itseensä ja siihen, että pystyy.



1 kommentti:

Kommentit ovat aina tervetulleita, mutta mieti kaksi kertaa, haluaisitko itse saada samanlaista palautetta. Huomioithan myös sen, että kommentit näkyvät vasta hyväksynnän jälkeen.